Nový školní rok jsme zahájili v úterý 1. září, když jsme ve škole přivítali 28 prvňáčků rozdělených do dvou tříd. Celkem se ve škole sešlo 220 žáků a jím odpovídající počet 17 učitelů, 4 asistentů pedagoga a 2 vychovatelek školní družiny.

Poučeni z jarní vlny koronavirové epidemie jsme se již od prvního dne plně zaměřili na vytváření takových podmínek, abychom zvládli nejdůležitější učivo školního roku a výpadek docházky se příliš neprojevil ve znalostech žáků. To jsme však netušili, jak se projeví druhá vlna pandemie. Ukazuje se totiž, že vyjma prvních a druhých tříd ostatní školáci strávili většinu dní prvního pololetí na distanční výuce.

Malé ohlédnutí, jak se situace vyvíjela. V pondělí 28. září jsme oslavili Den české státnosti volným dnem. I v úterý 29. září byli všichni žáci doma, protože bylo vyhlášeno ředitelské volno, neboť v okolí školy byla přerušena dodávka elektrické energie. Od středy 30. září zůstávají dále doma žáci druhého stupně v karanténě, protože většina učitelů 2. stupně je nemocná nebo v karanténě. Doma jsou do druhého října. 6. 10. jde do karantény 1. B, 7. 10. zůstává doma osmá a devátá třída. 8. 10. jde třetí třída do karantény, 9. 10. pak druhá třída. 14. 10. dochází k plošnému uzavření škol vládním nařízením. Od 19. 10. jsme plně přešli na online výuku v digitálním prostředí TEAMS.

Postupný návrat žáků do lavic začal až 18. listopadu, rozvolnění se týkalo ale jen prvních a druhých tříd. Od pondělí 30. listopadu se na druhý stupeň opět vrátila rotační výuka, která se netýkala pouze deváťáků. 6. a 7. třída nastoupila, 8. A, B zůstala doma. Do vánočních prázdnin ale zbývaly v tu dobu jen tři týdny. Polovina žáků z druhého stupně se tak vrátila do školy jen na jeden týden, druhá alespoň na dva. 21. 12. dochází opět k uzavření škol vládním nařízením. Od čtvrtého ledna ale bylo opět všechno jinak. Až do konce prvního pololetí se tak mohli prezenčně učit jen žáci z prvních a druhých tříd.

Z výše uvedeného vyplývá, že největší část výuky zažili na svých místech ve třídě jen prvňáci a druháci. Dohromady byli na distanční výuce „jen“ 22 dní z celkem 93 v prvním pololetí. Ostatní žáci museli zvládnout více než polovinu času na distanční výuce. Vůbec nejhůře ze základních škol to dopadlo na žáky druhého stupně, u nás konkrétně žáky 8. tříd, na které vyšel jen jeden týden rotační výuky od 30. listopadu. Tito žáci strávili ve škole maximálně 32 procent času.

Pololetní vysvědčení dostali všichni žáci školy, ale v papírové podobě jen žáci prvních a druhé třídy. Ostatní ho obdrželi elektronicky, protože mají stále od Ministerstva školství přikázanou distanční výuku.

Uzavření školy a následný přechod k výuce na dálku působí mnoho potíží a komplikací, především potíže s technickým vybavením (zapůjčili jsme žákům přes 30 tabletů a notebooků) nebo připojením k internetu. Ale také spustil vlnu improvizace, tvořivosti a mimořádného nasazení učitelů, žáků a jejich rodičů. Všem těmto patří poděkování a obdiv za dosavadní zvládání situace.

Vydržet se to dá nebo spíš musí, vždyť v tom nejsme sami. Na světě se takto v současnosti vzdělává víc jak 300 milionů dětí. Samozřejmě postupně budou narůstat rozdíly mezi jednotlivými dětmi, protože jsou žáci, kteří distanční výuku zvládají velmi dobře. Pak jsou ti druzí, kterým to z nejrůznějších důvodů dělá potíže. Věřím však, že i tato nelehká doba se dá úspěšně zvládnout a nakonec přinese více pozitivního do života jak žáků tak i nás ostatních.

S přáním všeho jen dobrého a lepších zítřků

František Klapal, ředitel školy