Během dubna a května měli žáci 8. třídy možnost, seznámit se nejen teoreticky, ale hlavně prakticky se subkulturou graffiti a streetart. Hlavním cílem bylo ukázat žákům, že umění může mít mnoho podob a výtvarka nemusí být jenom o malování pastelkami, stříhání papíru, lepení a různých dalších technikách, které se stále opakují a po nějaké době to může začít být nuda, dospívající žáky to nebaví a potřebují výuku něčím zpestřit. Proti tomu „street art“ je moderní a lákavé téma hlavně pro dospívající, proto vznikl projekt, který propojuje výtvarnou výchovu s výchovou k občanství.
I ve školství je někdy potřeba dávka štěstí, které nám tentokrát přálo hned dvakrát. Jednak máme štěstí na skvělé vedení školy, které nejen, že bylo celé akci pozitivně nakloněno, ale i díky panu řediteli se mohlo vše uskutečnit v podobě v jaké akce proběhla. Můj původní nápad na vyzkoušení si práce se spreji, téměř okamžitě změnil v projekt na zvelebení školního dvora a patří mu za to velké poděkování.
Poté jsme měli štěstí podruhé, když jsme oslovili pana Lenfelda, který se tomuto tématu věnuje již řadu let a byl ochoten stát se pro nás lektorem, konzultantem a průvodcem po celou dobu projektu. Štěstí bylo v tom, že jeden z předních umělců a odborníků bydlí jen několik minut od Doudleb. Někteří jeho práci dobře znali, vždyť jen málo z nás nevidělo nazdobenou zeď nádraží nebo „Vodárnu“ v Kostelci nad Orlicí, vlakovou zastávku v Častolovicích nebo některá z dalších děl, z dílny umělce s pseudonymem LefART, v okolí (Skuhrov nad bělou, Česká Třebová, …).
![udílení rad](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230511_143823-scaled-e1684791811597-1024x716.jpg)
Úvodní workshop jsme věnovali troše teorie, především právním aspektům sprejerství, historii graffiti a různým technikám a vzorům. Kromě toho jsme se dozvěděli něco málo i ze života, z vývoje a práce našeho lektora LefARTa.
V dalších hodinách jsme již přešli na praktickou činnost, kde měli žáci možnost nejprve si vyzkoušet přípravu obrázků, vytváření různých šablon, které pak pomocí sprejů přenesli na určenou stěnu. V rámci toho si mohli vyzkoušet, jak se pracuje se sprejem, jak složité je mačkat trysku a jak musí pohybovat rukou. Sami poznali, že to není tak snadné, jak se na první pohled zdá.
![](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230511_141814-scaled-e1684792073684.jpg)
![](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230511_142136-scaled-e1684792052152.jpg)
![žáci si zkouší práci se spreji](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230511_143207-scaled.jpg)
Na žácích bylo vidět, že evidentně mají pro věc zápal a během půl hodiny byla pokryta celá stěna, nejprve obrázky ze šablon, které si sami vyřezali a poté i nápisy, podpisy a dalšími výsledky kreativní tvorby jednotlivců. Již zde se mohlo zdát, že jsme skončili a začali se množit pozitivní ohlasy na náš výtvor, nicméně to hlavní bylo teprve před námi.
![cvičná stěna](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230511_144516-scaled-e1684792312670.jpg)
![nácvik na stěně](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230511_143610-scaled-e1684792365638.jpg)
Celá stěna byla přebarvena na bílo, pan Lenfeld udělal obrys nápisu, který žáci pomocí sprejů a vlastní kreativity vybarvily. Někomu se dařilo hned od začátku, někdo musel v odborných časopisech najít inspiraci, někdo musel písmeno několikrát předělávat, nakonec všichni došli ke zdárnému konci a své přiřazené písmeno zvládli doladit.
![](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230518_134909-scaled.jpg)
![](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230518_133709-scaled.jpg)
![Vybarvování písmen](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230518_132826-scaled-e1684793323447.jpg)
Díky zájmu, kratitivitě a snaze žáků vzniklo něco, co tu po nich nějakou dobu zůstane. Vzniklo dílo, které rozveselilo školní prostory a naši školu svým způsobem odlišilo od ostatních škol v okolí.
Rozhodně se jedná o něco, co vzbudí emoce, my ale doufáme, že pouze ty pozitivní, protože jak během výuky zaznělo „sprej je jako nůž, není to zbraň, je to jenom nástroj a až v rukou člověka se stává dobrým nebo špatným“. Našim cílem bylo ukázat žákům, že pokud se dodrží platná pravidla, nebude se ničit cizí majetek, tak i sprejování může být uměním a může vzniknout něco pěkného. Tak jako na našem dvoře teď vznikl, podle mého názoru, krásný nápis.
![Výsledek tvůrčí práce žáků](https://zsdoudleby.cz/wp-content/uploads/2023/05/20230522_193957-scaled-e1684788653926-1024x233.jpg)
Další přidanou hodnotou je to, že sami žáci tuto výuku hodnotí pozitivně, což jenom dokládají, nekteré z jejich výroků:
„Za mě to byla skvělá nová zkušenost. Mohla jsem si vyzkoušet něco k čemu se nejspíš už nebudu moct tak jednoduše dostat. Byla to zábava a myslím že to byl skvělí nápad jak zanechat nejen hezký nápis na škole ale i vzpomínku na naší třídu.“
„Za mě to bylo super. Byla to zábava a naučila jsem se konečně něco nového. A byl to pěkný zážitek a skvělý nápad.“
„Projekt se mi moc líbí je hezký jak je barevný a také je dobrý že si každý mohl navrhnou a vybarvit písmeno podle sebe. Hezké bylo že se zapojila skoro celá třída a udělali jsme to všichni dohromady.“
„Mě se moc líbilo, že nám pan učitel dokázal oživit věčně nudnou výtvarku něčím, co potkáváme téměř každý den. Bavilo mě zkoušet novou techniku malování a taky se něco přiučit o graffitech a street artu.“
„Sprejování bylo super, vyzkoušela jsem si něco nového a moc mě to bavilo.“
„Byl to velice dobrý nápad a zároveň zkušenost se spreji, kterou jen tak každý mít nemusí. Bylo to velmi zábavné, moc jsme si to užili. Děkujeme za úžasný nápad a zrealizování.“
Závěrem si dovolím ještě jednou poděkovat všem zúčastněným žákům za aktivitu a zájem. Zvláštní poděkování pak zaslouží Petr Lenfeld za lektorování a hlavně za přípravu krásného návrhu písmen, doladění veškerých detailů a skvělou spolupráci. A v neposlední řadě pan ředitel, který se nepřímo, ale velkou měrou zasloužil o to, že jsme mohli akci realizovat a že dopadla, tak skvěle.
Roleček Jan